Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengguna aplikasi myUTeM. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi kami di talian +606-270 1000 (Bantuan Telefonis) atau e-mel kepada kami di pppk@utem.edu.my

myUTeM merupakan aplikasi pintar rasmi Universiti Teknikal Malaysia Melaka yang telah dibangunkan oleh Pusat Perkhidmatan Pengetahuan dan Komunikasi UTeM. Ia telah digunakan sepenuhnya untuk platform Android, iOS dan Huawei.

Berikut merupakan fungsi-fungsi yang boleh digunakan (sehingga kini) di dalam aplikasi myUTeM ini

Pengguna Modul
Staf
  • My Profile
  • Perakam Waktu
  • Log Kehadiran
  • Kehadiran Majlis Rasmi UTeM
  • Permohonan Cuti Staf Tetap
  • Semakan Saman/Denda
  • Kehadiran Kursus ICT
  • Sumbangan
  • Aduan Pengguna
  • Tukar Kata Laluan
  • Notifikasi
Pelajar
  • Profil Pelajar
  • Kehadiran Pelajar
  • Rekod Kehadiran Pelajar
  • Status Hutang
  • Semakan Saman/Denda
  • Markah Keja Kursus
  • Kalendar Akademik
  • Keputusan Peperiksaan
  • Paparan Kursus
  • Tuah Care Food@Campus
  • Kehadiran Majlis Rasmi UTeM
  • Penyata Akaun Pelajar
  • eUndi
  • Sumbangan
  • Aduan Pengguna
  • Tukar Kata Laluan
  • Notifikasi

Versi terkini myUTeM adalah 3.10.2

Keperluan minima bagi aplikasi pintar ini adalah seperti berikut

Kapasiti Storan 45 MB
Sistem Pengoperasian
  • Android (7.0 Nougat)
  • iOS (8.0)
  • HarmonyOS (1.0)
Keperluan lain
  • Capaian internet yang stabil menggunakan WiFi ataupun data mobil
  • Capaian GPS yang stabil
  • Fungsi Location, Camera dan Storage diaktifkan

Di muka hadapan aplikasi pintar, klik ikon log masuk di bahagian atas sebelah kanan. Kemudian pada laman log masuk,

Untuk fungsi Location, pastikan anda memilih mod High Accuracy (Use GPS, Wi-Fi, Bluetooth or mobile network to determine)

(Contoh seperti di bawah)



ISU PENYELESAIAN
Makluman: Tiada capaian internet atau lokasi tidak diaktifkan
  • Pastikan telefon pintar anda mempunyai liputan internet dan isyarat GPS yg stabil.
  • Sekiranya anda berada di dalam bangunan, sila cuba di lokasi yang lain. Lokasi yang terbaik adalah di kawasan yang terbuka dan tidak mempunyai sekatan
  • Sekiranya anda menggunakan data mobil dan tidak berjaya, tukar untuk menggunakan capaian Wifi UTeM dan cuba semula untuk merekodkan kehadiran.
  • Sekiranya anda menggunakan Wifi UTeM dan tidak berjaya, tukar untuk menggunakan data mobil dan cuba semula untuk merekodkan kehadiran.
  • Sekiranya telah mencuba menggunakan kedua-dua Wifi UTeM dan data mobil dan masih juga tidak berjaya, aktifkan Flight Mode selama beberapa saat dan deaktifkan semula. Cuba rekod semula kehadiran anda.
  • Sekiranya masalah ini masih terus berlaku, restart telefon pintar anda dan cuba semula
Pengaktifan pendaftaran adalah 24 jam Makluman ini akan dipaparkan sekiranya anda melakukan salah satu daripada perkara berikut:
  • Uninstall aplikasi ini dan install semula
  • Log keluar daripada aplikasi dan log masuk menggunakan kata nama yang lain
  • Menggunakan satu kata nama untuk log masuk ke dalam 2 telefon pintar



FAQ Kehadiran Pelajar